Skip to Content
foto_15_chytre-site.jpg

Chytrá energetika měst (Smart City)

Smart City neboli chytré město je v poslední době často skloňovaný termín, se kterým operují velké světové metropole, ale i obyčejná malá městečka. Stále více obyvatel se totiž stěhuje do měst, která však kvůli přeplněnosti a zhoršujícímu se životnímu prostředí přestávají být příjemným místem pro život (v roce 2050 bude podle odhadů ve městech bydlet 70 % obyvatel, města budou spotřebovávat 3/4 veškeré vyrobené energie a produkovat 80 % emisí). Zvětšující se počet obyvatel klade větší nároky na energie, dopravu, vodu i prostor. Roste produkce odpadů, zhoršuje se kvalita ovzduší. Města, která se s tímto trendem nechtějí smířit, čeká zásadní a nezbytná proměna. V rámci udržitelného rozvoje se musí začít chovat zodpovědně, aby snížila negativní dopady urbanizace, zefektivnila využívání všech druhů energií a zlepšila dopravní situaci na svém území. Výsledkem by mělo být zkvalitnění životního prostředí a zachování příjemného prostoru pro život obyvatel.

Výhodou dnešní doby je existence moderních informačních technologií, které mohou být spolehlivým prostředkem pro dosažení výše uvedených cílů. S jejich pomocí se města zaměřují na moderní technologická opatření řešící klíčové problémy. Každé město je ale unikátní, má své vlastní palčivé problémy a ty musí řešit vlastní kombinací různých opatření. Nelze proto jednoznačně říct, co musí, nebo nesmí chytré město dělat, a kterému se to daří nejlépe.

A jak by se dalo chytré město nejjasněji a nejvýstižněji popsat, případně definovat?

Obecně lze říct, že chytrým (Smart) nebo inteligentním je to město, které se pomocí využití moderních informačních technologií a propojení infrastruktury snaží o maximální zkvalitnění života obyvatel s minimální spotřebou energetických zdrojů. Nejviditelněji se to projevuje v oblastech energetiky a dopravy. Důležitým faktorem v posuzování chytrých měst je komplexnost přístupu, zahrnující kromě udržitelné kvality života a energetické efektivnosti i technologickou vyspělost, efektivitu řízení a ekonomickou výhodnost řešení.

foto_1_sc-data.jpg
Moderním chytrým městem proudí nejen energie, ale i obrovské množství dat z inteligentních senzorů
foto_2_sc-mhd.jpg
Jedním z hlavních úkolů, které musí chytrá města řešit, je omezení individuální dopravy a preference její hromadné a alternativní podoby
foto_3_sc-doprava.jpg
Jedním z nejpalčivějších problémů, které řeší chytrá města, je vysoká hustota automobilové dopravy, tvořené převážně osobními auty

Rozsah problematiky, týkající se fenoménu chytrých měst, je opravdu široký a každé město jej řeší po svém, správným mixem sofistikovaných řešení vlastních problémů. Je proto jasné, že zjistit, které město je na tom nejlíp, je složité. Pokouší se o to například index Cities in Motion (Města v pohybu) organizace IESE. Jde o rozsáhlou studii založenou na zpracování velkého množství dat. 181 měst z celého světa je v ní hodnoceno na základě asi 60 indikátorů, vyhodnocujících udržitelnost a kvalitu života obyvatel v současnosti i v budoucnu.

A kterých oblastí se vlastně projekty chytrých měst dotýkají? Zkusme pojmenovat aspoň ty nejdůležitější z nich:

  • Řízení a strategie rozvoje města – osobní a angažovaný přístup úředníků, dlouhodobě udržitelný rozvoj, strategické plánování,
  • Rozvoj města – preference zelených urbanistických řešení, rozšiřování zeleně a vodních ploch, zlepšení mikroklimatu,
  • Komunikace – rozvoj a využití městských komunikačních sítí, dostupné informace pro každého,
  • Bezpečnost obyvatel – dosažení vysokého stupně ochrany osob i majetku,
  • Zdroje energií – začlenění OZE do systémů zásobování energií, soběstačnost, řízení spotřeby, zvyšování energetické efektivnosti, chytré sítě,
  • Správa budov – úspory spotřeby energií, kvalita vnitřního prostředí, monitorování provozu objektu a jeho chytré řízení dle požadavků uživatele,
  • Doprava – optimalizace řízení dopravy v závislosti na dopravní situaci, priorita průjezdů vozidel s právem přednostní jízdy, sdílená doprava (bikesharing, carsharing),
  • Ekologická doprava – preference bezemisních technologií pohonu (elektromobilita, vodík),
  • Parkování – informace o dostupnosti parkovacích míst, navigace k volnému místu, jeho rezervace a zaplacení,
  • Veřejné osvětlení – snížení spotřeby, zvýšení bezpečnosti ve městě, inteligentní řízení lamp podle momentální situace, rychlá diagnostika a cílená oprava, eliminace světelného smogu,
  • Odpadové hospodářství – kvalitní a efektivní řízení svozu a třídění odpadů a jeho druhotné zpracování.

O koncept chytrých měst se postupně začínají zajímat i menší města, protože cítí, že i jich se tato změna v myšlení a přístupu k řešení problémů dotýká. Nejde jen o úspory energií a zklidnění dopravy, do popředí se dostávají otázky zlepšení životního prostředí nebo optimalizace odpadového hospodářství, e-government, zdravotnictví a sociální služby. Každopádně je přijetí koncepce chytrého města běh na hodně dlouhou trať, skládající se z koncepčního a kontinuálního prosazování chytrých řešení a připravování velkých, ale i docela malých projektů. Jak již bylo zmíněno, jde především o kvalitativní posun v myšlení zástupců vedení města, současně se změnou zažitých postojů a priorit firem i samotných obyvatel města.

Mobilní aplikace chytrých měst poskytují obyvatelům cenné informace a usnadňují jim životMobilní aplikace chytrých měst poskytují obyvatelům cenné informace a usnadňují jim život
Mobilní aplikace chytrých měst poskytují obyvatelům cenné informace a usnadňují jim život

Internet


Chytrá města rostou po celém světě a zlepšují každodenní život svých obyvatel i návštěvníků. Přinášejí jim informace v reálném čase, které usnadňují jejich rozhodování a navíc nabízejí přijatelná řešení typických městských problémů. Základem těchto informací jsou vyhodnocená primární data proudící do datových center z tisíců inteligentních senzorů a zařízení jednotlivých městských systémů. Po analýze a zpracování dat často vstupují tyto důležité informace do rozhodovacích algoritmů řízení městských systémů nebo slouží jako podklad pro rozhodování odpovědných pracovníků vedení města. Vybraná data mohou také využívat i podnikatelské subjekty k rozvoji a zlepšování služeb pro samotné občany.

Data o počasí, toku a hustotě dopravy, čistotě ovzduší, stavu cest a parkovišť a dalších událostech městské infrastruktury mají obrovský potenciál. Přispívají k tomu, že města jsou čistší, zdravější, bezpečnější a přístupnější. Na druhou stranu stále více ovlivňují životy lidí a zúčastňují se řízení světa kolem nás.

Komunikačním kanálem sběru a distribuce dat je ve většině případů celosvětová internetová síť s perspektivní platformou Internetu věcí (IoT – Internet of things). Internet věcí umožňuje vzájemnou propojitelnost obrovského počtu zařízení a senzorů, vybavených jednoduchou komunikační technologii, prostřednictvím sítě internetu. Od objektů městské dopravy, přes prvky městské infrastruktury, domácí zařízení až po veřejné služby, kulturní, komerční a zdravotnická zařízení – všechno může být propojeno a na určité úrovni spolu komunikovat. Internetový prostor je schopen díky adresování IPv6 připojit miliardy zařízení a díky vysokorychlostnímu přenosu v reálném čase sdílet obrovské objemy dat. Zavedení Internetu věcí do života někteří vizionáři označují za další stádium informační revoluce.

Zařízení a senzory se do sítě připojují pomocí několika bezdrátových technologií. Nejznámější jsou asi síť WiFi, technologie Bluetooth a mobilní síť GSM. Ze specializovaných technologií lze vzpomenout například ZigBee, Z-Wave nebo SigFox. Jednotlivé technologie se od sebe liší především dosahem a spotřebou energie. Některá zařízení potřebují k práci ještě určitý koncentrátor nebo lokální centrálu, sloužící jako propojovací prvek do sítě internetu.

Zařízení připojená do sítě většinou nekomunikují přímo mezi sebou, ale data proudí nejdřív do datových center, kde se v reálném čase zpracovávají. Díky vysokému výpočetnímu výkonu a dostatečné kapacitě úložišť dat lze současně zpracovávat velké objemy dat z různých oblastí a projektů chytrých měst včetně nestrukturovaných údajů a videosignálů městských kamer. Datové toky se v datových centrech ihned analyzují, agregují a pomocí pokročilých technologií vyhodnocují. Výsledky pak mohou být použity k řízení chytrých systémů nebo k informovanosti příslušných orgánů.

Pro využití a další zpracování dat co nejvíce uživateli je většina dat poskytována na platformě Otevřené datové architektury. Volně dostupná data umožňují vývoj různých aplikací třetích stran, které zvyšují zhodnocení pořizovaných dat. Sdílená data jsou cennější než data uzavřená a jen prostě hromaděná. Díky mobilním aplikacím mají obyvatelé města větší přísun informací, na jejichž základě se dál mohou lépe rozhodovat.

Strašákem velkých objemů dat je jejich zneužití hackerským útokem. Neautorizované zásahy, například do veřejného osvětlení nebo do prvků dopravní infrastruktury, mohou způsobit značné škody. Proto je kladen velký důraz na bezpečnost přenášených i ukládaných dat, přičemž úroveň zabezpečení komunikační sítě je u městských dat podobná zabezpečení finančních operací nebo dat krizového řízení.

Internet jako komunikační dálnici využívají prakticky všechna chytrá města. Některá ale jdou dál a svým obyvatelům poskytují celé katalogy otevřených, volně přístupných dat. Příkladem může být třeba město Amsterdam, které na svém webovém portálu nabízí uživatelsky přístupná a atraktivní data, rozdělená do 18 oblastí. Celkem 185 datasetů a přehledné interaktivní mapy slouží k prohlížení a studiu nebo jako datový zdroj pro různé aplikace. Portál pravidelně zásobuje daty přibližně 40 subjektů.

Amsterdam je skvělým příkladem chytrého města, veřejně poskytujícího otevřená data ze svých systémů

Amsterdam je skvělým příkladem chytrého města, veřejně poskytujícího otevřená data ze svých systémů

V brazilském Riu de Janeiru putují data ze všech senzorů a městských zařízení nepřetržitě do high-tech řídicího centra (Centro de Operacoes), kde jsou agregována, analyzována a vyhodnocována. V jediném centru jsou zde v reálném čase sledovány například informace o aktuální dopravní situaci, zaplavených ulicích po dešti nebo jiných rizikových faktorech. Hlavním úkolem řídicího centra je okamžitá reakce na vzniklé situace a minimalizace vlivu událostí na běžný život obyvatel.

Život obyvatel a fungování města hlídá v Riu de Janeiru moderní řídicí centrum

Život obyvatel a fungování města hlídá v Riu de Janeiru moderní řídicí centrum

Některá chytrá města používají k vizualizaci otevřených městských dat moderní 3D modely. Realistické 3D mapy měst jsou při prezentaci doplňovány různými veličinami, charakterizujícími toky lidí a dopravy, čistotu ovzduší, osvětlení, případně jiné definované parametry. Takový přístup k prezentaci městských dat je pro uživatele velice atraktivní a přehledný. Kromě aktuální vizualizace stavu města umějí 3D modely simulovat a na základě propočtu ukázat, k čemu povedou některé změny v řízení nebo jaké budou dopady zamýšlených opatření. Celý 3D datový model města je samozřejmě otevřený a dovoluje spolupráci a ověřování dat s ostatními subjekty. Své 3D modely měst má například španělská Barcelona, nizozemský Amsterdam nebo Singapur.

foto_10_rio-de-janeiro.jpgfoto_10_rio-de-janeiro.jpg
Strategický plán hlavního skotského města Edinburgh shrnuje podklady pro tvorbu udržitelné budoucnosti a rozvoj zdravějšího města

Strategické plánování


Každé město se musí neustále rozvíjet a podle potřeby reagovat na nové situace. Cílem rozvoje je zabezpečení kontinuální prosperity města a zlepšení pracovních a životních podmínek obyvatel. Mnohonásobně více to platí pro chytrá města, zavádějící menší i významnější projekty chytrého hospodaření a optimalizace energetických, správních nebo třeba dopravních agend mezi své aktivity. Implementace těchto projektů je často běh na dlouhou trať. Navíc řada projektů na sebe navazuje a bylo by proto vhodné, aby schválený program rozvoje nebyl závislý na personálním obsazení radnice ani politickém zastoupení. Města potřebují své individuální plány dlouhodobého strategického rozvoje.

Mezi základní strategické dokumenty patří určitě územní plán a strategický plán rozvoje města. A právě posledně jmenovaný by měl obsahovat dlouhodobou koncepci a cíle zaměřené na zlepšení ekonomické, sociální a v neposlední řadě i environmentální politiky, což je i obsahem koncepce chytrého města. Rozumné plánování je důležitým prvkem řízení a kvalitní strategický plán významně podporuje následnou realizaci chytrých projektů a opatření se synergickým efektem jako promyšlený a účinný proces. Strategický plán je vlastně takový výhled do budoucnosti s definovanými konkrétními cíli, vymezenými kritickými oblastmi a ujasněnými možnostmi a směry dalšího rozvoje města. Je to snaha o nalezení všeobecně přijatelného rozvojového programu v rámci současných možných zdrojů.

Cíle strategického plánování musí být prakticky realizovatelné pomocí kroků přesněji definovaných v operativním plánování. Postupnou realizací těchto kroků dojde ke splnění cíle. Vzhledem k tomu, že strategické plánování je dlouhodobého charakteru, nemůže počítat se všemi možnými efekty a skutečnostmi, které mohou nastat v průběhu realizace cílů. Je nezbytné počítat se zpětnou vazbou, kdy jsou již dosažené výsledky analyzovány a následující kroky a postupy aktualizovány.

Z pohledu chytrých měst může být zpětná vazba efektivnější, protože již částečně implementované systémy generují značné množství významných a důležitých dat, které usnadňují rozhodování o primárních směrech rozvoje města. Příkladem může být strategie čistoty ovzduší a regulace dopravy ve městě z hlediska priorit a financování. Obě oblasti mají definovány strategické cíle. Primární podmínkou je zjištění aktuálního stavu ovzduší instalací čidel v různých částech města. Na základě analýzy dat těchto čidel lze vytipovat městské části, kde je nejdříve nutné zainvestovat do projektů optimalizace a regulace dopravy. Opětovná analýza dat čistoty ovzduší následně odhalí správnost rozhodnutí i efektivitu vložených prostředků.

Významným chytrým městem, které rozumí významu strategického plánování, je rakouská Vídeň. Každým rokem se do Vídně přistěhuje několik desítek tisíc lidí se všemi pozitivními, ale i negativními důsledky. Jak zvládat tenhle nápor a přitom se rozvíjet v rámci koncepce chytrého města, má Vídeň zodpovězeno v strategickém plánu do roku 2050. Cíle jsou stanoveny poměrně ambiciózně – Vídeň chce snížit svou spotřebu energie o 40 % a produkci skleníkových plynů až o 80 % oproti současnému stavu. Analýzy ukazují, že primárním směřováním investic do ekologické dopravy, energeticky úsporných a chytrých budov a zaváděním energetického managementu lze uvedených cílů dosáhnout.

Vídeňská čtvrť Seestadt Aspern je pískovištěm, na kterém se odborníci hrají a hledají nejlepší způsob, jak snížit spotřebu energie ve městě

Vídeňská čtvrť Seestadt Aspern je pískovištěm, na kterém se odborníci hrají a hledají nejlepší způsob, jak snížit spotřebu energie ve městě

Zkušební laboratoří budoucích technologií je nová vídeňská čtvrť Seestadt Aspern pro 20 000 obyvatel. Výstavbou nízkoenergetických domů a implementací moderních technologií v oblasti energetiky zkoušejí projektanti naplnit vize strategického plánu města a nalézt cestu nízkoemisního a nízkoenergetického rozvoje rakouské metropole. Seestadt Aspern v současnosti patří mezi nejvíce inovativní demonstrační projekty v oblasti energetické účinnosti v Evropě.