Doprava
Inteligentní doprava hraje významnou roli v celkovém konceptu chytrých měst. Urbanismus, především historických měst, se znatelně nemění a má danou určitou dopravní propustnost. Na druhé straně nebezpečně roste počet aut, která ve městech jezdí. Porušení této rovnováhy v dopravě má za následek tvorbu kolon, dopravní zdržení, ucpávání komunikací, diskomfort pěších a cyklistů, vyšší spotřebu pohonných hmot i míru exhalací s dosti zásadním negativním vlivem na životní prostředí i atraktivitu měst. Jednou z priorit těch měst, která uvažují chytře do budoucnosti, je proto vytvoření efektivní dopravní infrastruktury, v maximální míře eliminující uvedená negativa.
Vhodná infrastruktura by měla zabezpečit pomocí inteligentních systémů řízení hlavně plynulost dopravy. K tomu jsou potřebná online data o její hustotě v různých částech a ulicích města, získávána z velkého množství dopravních senzorů a kamer. Na základě měření počtu projíždějících aut a jejich rychlostí (případně času stání na semaforech) řídicí systém v reálném čase vyhodnotí optimální doby průjezdu jednotlivými křižovatkami a dálkově nastaví časování semaforů. Z velkého množství archivovaných dat lze odvodit i určité vzorce chování městské dopravy a následně prediktivně odhalovat potenciální riziková místa vzniku dopravního zhuštění a včas na situaci reagovat. Některá chytrá města dělají ještě další vstřícný krok a poskytují získaná dopravní data do specializované mobilní aplikace, která řidičům přehledně zobrazuje aktuální dopravní omezení nebo aktuální dopravní situaci v projížděném úseku.
Neméně důležitým aspektem efektivní dopravy v chytrém městě je preference městské hromadné dopravy před dopravou individuální, přičemž hromadná doprava by měla být dostupná pro všechny vrstvy obyvatelstva. Pro její popularizaci a zvýhodnění je městy přijímána řada opatření – od vyhrazených pruhů a plynulého přednostního průjezdu křižovatkami až po využívání moderních ekologických a komfortních dopravních prostředků. V rámci chytrých měst je tato služba často doplňována příjemným a rychlým systémem placení nebo instalací informačních systémů a inteligentních zastávek. Relevantním způsobem je městy podporována doprava prostřednictvím kol a skútrů.
Trendem poslední doby je další rozšiřování veřejné tramvajové dopravy, využívání trolejbusů a elektrobusů a rozšiřování a podpora sdílené ekonomiky (carsharing, bikesharing) nebo individuální a firemní elektromobility (efektivní logistika a zásobování). V budoucnu bude města výrazně ovlivňovat i autonomní doprava. Zvýhodněné pruhy, parkování i vjezd do jinak omezených městských zón a rozšiřování veřejné dobíjecí infrastruktury dává elektrickým pohonům zelenou. Elektrifikovaná doprava tak výrazně snižuje vliv na životní prostředí.
Opatření realizovaná v dopravní infrastruktuře musí splňovat závazná bezpečnostní kritéria. Snahou je vytvoření takových bezpečnostních prvků, které jsou minimálně závislé na lidském faktoru a svým uspořádáním zabraňují vzniku kolizí, nehod nebo úrazů. Primárně se to týká všech přechodů a přejezdů a bezpečných křížení městských komunikací. S bezpečností je spojen i chytrý systém přednostního průjezdu vozidel záchranných složek křižovatkami a ulicemi měst. Systém podle trasy těchto vozidel operativně reguluje světelnou signalizaci a v případě potřeby i odklání ostatní dopravu pro bezproblémový průjezd.
Další možností zlepšení vlivu dopravy na životní prostředí v chytrých městech je zavádění restrikcí vjezdu do určitých městských částí, například pomocí elektronického mýtného systému nebo flexibilní tarifikace parkování ve městě dle hustoty dopravy. Zákaz vjezdu nebo placený vjezd by měl motivovat motoristy k častějšímu využívání hromadné dopravy a alternativním způsobům dopravy. V dlouhodobém horizontu by měla tato omezení ulevit městským částem od přeplněnosti auty a snížit tím množství exhalací. Při maximálních restrikcích vznikají dokonce městské klidové zóny zcela bez dopravy. Ukazuje se, že takové zóny klidu jsou velmi důležitou součástí chytrých měst.
Na dopravu a její chytré řízení se dnes soustřeďuje řada chytrých světových, evropských i českých měst. Adaptivní řízení signalizace pro několik tisíc křižovatek využívá například město Los Angeles v USA nebo Sydney v Austrálii. Data z provozu ukazují, že zavedením systému se snížily doby jízdy, zdržení na křižovatkách, došlo k úspoře paliva a zlepšila se kvalita ovzduší. Investice se v Los Angeles vrátily městu již za rok provozu systému.
V německém městě Darmstadt hlídají plynulost dopravy stovky termokamer. Shromažďované záznamy se zpracovávají a podle okamžitých výsledků počtu aut, chodců a cyklistů se semafory upravují intervaly průjezdů křižovatkami města.
V italském městě Milán se rozhodli jít cestou zpoplatnění vjezdu motorových vozidel do centra města. Mýtné brány uzavírají přibližně 8 km2 velkou oblast, kde se po zavedení restrikcí zlepšila průjezdnost i životní prostředí. Ve zpoplatněné oblasti je nyní ve větší míře využívaná hromadná doprava a jsou zde lepší podmínky pro chodce a cyklisty.
V mnoha městech jsme si již zvykli na autonomní městkou hromadnou dopravu, zejména v metru nebo příměstských vlacích. V některých městech jdou ještě dál a v rámci zvýšení bezpečnosti a nabídky služeb testují autonomní dopravní prostředky. Průkopníky v této oblasti jsou města Göteborg ve Švédsku nebo městský stát Singapur, kde si lze přes aplikaci již dnes objednat autonomní taxi. V Dubaji například testují první bezpilotní elektrické taxi.
Sdílená individuální automobilová doprava
Jednou z možností částečného omezení množství aut v chytrých městech je podpora sdílení automobilů skupinou lidí (carsharing). Nejjednodušší příklad podobného chování je využívání jednoho automobilu všemi členy rodiny. Skupiny uživatelů, využívajících sdílení aut, mohou vznikat na základě určitých společných znaků (společné pracoviště nebo bydliště) nebo se může jednat o libovolné registrované zákazníky společností provozujících sdílení. Taktéž automobily mohou být plně ve vlastnictví dané skupiny lidí nebo ve vlastnictví komerčních společností, které je svým zákazníkům půjčují.
Sdílení aut přebírá určité výhody veřejné dopravy a doplňuje je výhodami dopravy individuální. Nejvýhodnější je pro obyvatele, kterým se nevyplatí vlastnit a udržovat soukromý automobil, ale rádi by občas autem někam v rámci města a jeho okolí dojeli, a veřejná doprava neposkytuje odpovídající řešení. Dalšími typickými uživateli sdílení aut jsou rodiny, kde sdílené auto příležitostně nahrazuje druhé rodinné auto. Zvlášť přínosné pro města jsou společnosti, které používají ke sdílení hybridní nebo elektrická auta, přispívající k ozdravění městského životního prostředí.
Fungování sdílení je velmi jednoduché. Uživatel po registraci obdrží kartu nebo čip sloužící k otevření automobilu. Na webu nebo v mobilní aplikaci si vybere a zarezervuje jedno z nabízených aut a podle GPS souřadnic auto v požadovaný čas lokalizuje. Přiložením karty ke snímači za předním sklem auto odemkne. Klíčky, doklady a tankovací karta jsou většinou v přihrádce spolujezdce. Automobil může po určitou dobu používat a následně jej odstaví ve vymezených zónách města nebo na jednom z mnoha parkovišť carsharingové společnosti. Klíčky vrátí do přihrádky a auto zamkne opět kartou. Informace o ceně vypůjčení včetně faktury dostane uživatel do vlastního e-mailu. Zaplatí a o nic jiného se nemusí starat.
Ve většině carsharigových společností se cena za půjčení auta skládá z ceny za ujetou vzdálenost a ceny za rezervovaný čas vypůjčení. Pohonné hmoty (případně dobití elektromobilu), výbava, dálniční známka, pojištění i servis jsou v ceně. Cenová politika sdílení je nastavena tak, aby sdílení bylo ekonomicky výhodné jak pro klienta, tak i pro společnost půjčující automobily. Vypůjčení automobilu tedy vyjde zákazníka dráž než městská hromadná doprava, ale podstatně levněji, než kdyby si vzal taxík.
Ve vyspělých zemích se pomalu mění postoj k vlastnictví individuálních dopravních prostředků a u některých skupin obyvatelstva se zvyšuje zájem o jejich krátkodobý pronájem formou sdílení. Firmy a také města se podílejí na implementaci carsharingu do dopravních strategií. Sdílení aut již úspěšně funguje v tisíci světových městech v šestadvaceti zemích po celém světě. V Evropě dlouhodobě funguje sdílení aut v Nizozemí, Belgii, Francii, Německu, Itálii, Rakousku, Švýcarsku, Španělsku Dánsku, Irsku, Finsku, Norsku, Švédsku a ve Velké Británii. V Americe je carsharing provozován v USA, v Kanadě, v Brazílii a v Argentině. V Asii funguje v Japonsku, Singapuru a Izraeli, má také zastoupení v Austrálii a na Novém Zélandu.
V německých Brémách provozuje systém sdílení aut zavedená firma Cambio. Pro svých 5 000 uživatelů vybudovala síť asi 40 automatických půjčoven automobilů. Město tuto aktivitu podporuje, protože díky sdílení automobilů ušetří prostředky, které by muselo investovat do výstavby parkovacích kapacit.
Ve Stuttgartu funguje ve sdíleném režimu přes 500 elektrických Smartů společnosti Car2Go, rozmístěných po celém městě. Uživatelé by měli vždy k nejbližšímu autu dojít do pěti minut. Mobilní aplikace, pomocí které si lze auto půjčit, u každého vozu zobrazuje kromě polohy i stav pohonných hmot nebo nabití a čistotu uvnitř či zvenku. Mimochodem, společnost Car2Go je největší carsharingovou společností na světě, s více než 2,5 milionu registrovaných uživatelů, flotilou 14 000 automobilů v 26 lokacích v Evropě, Severní Americe a v Asii.
V dánském městě Aarhus provozuje společnost Tadaa! sdílení elektromobilů pro asi 2,5 tisíce uživatelů bytů městského sdružení Boligkontoret Aarhus.
To, že půjčovány nemusí být jen automobily, dokazuje systém sdílení elektroskútrů COUP v Berlíně (1 000 ks) a v Paříži (600 ks). Sdílení elektroskútrů je poměrně oblíbené u mladé generace, která chce být mobilní a přitom se chovat ekologicky. Jedna třicetiminutová jízda vyjde asi na 3 €.
V České republice zatím působí několik menších společností (Car4Way, Autonapůl nebo Ajo) provozujících sdílení aut a jejich pobočky se nacházejí především ve velkých městech, jako jsou Praha, Brno, Ostrava, Olomouc, Liberec či Plzeň. K zapůjčení využívají zákazníci auta carsharingových společností nebo registrovaná auta vlastních uživatelů. I když je sdílených aut zatím jen pár set, služba se stává stále více oblíbenou a očekává se její další rozšiřování.
Elektromobilita
Pod pojem elektromobilita spadá veškerý pohyb vozidel poháněných elektrickou energií. Ať už se jedná o prostředky hromadné dopravy (metro, tramvaje, trolejbusy, elektrické vlaky a autobusy) nebo individuální elektrická vozidla (auta, kola, skútry), jejich zavádění a podpora má především pro města nesporný význam ve snižování ekologického dopadu dopravy. Elektrický pohon totiž neprodukuje žádné lokální emise a je podstatně méně hlučný.
Společnost elektromobilitu již dávno využívá. Bez elektrických vlaků, tramvají, trolejbusů nebo metra si dnes moderní dopravu nedokážeme představit. V poslední době se na silnicích objevuje i větší počet elektromobilů. Městský provoz je zatím z důvodu omezeného dojezdu pro elektrická auta ideální. Mohou zde vyniknout jejich dobré jízdní vlastnosti, jako je plynulé rozjíždění a jízda (neexistují žádné vibrace od motoru), výrazná akcelerace (elektromotor využívá svůj maximální výkon od nulových otáček) i další nesporné výhody v podobě přibližně polovičních nákladů na provoz a minimálních servisních nákladů.
Většímu rozšíření elektrických aut ale stále brání jejich relativně vyšší pořizovací cena, která je dána především cenou sady dobíjecích baterií a jejich kapacitou, přímo ovlivňující maximální dojezd auta. U menších elektromobilů se dnes dojezdová vzdálenost pohybuje kolem 150 km, dražší a luxusnější auta dokáží na jedno nabití dojet až 500 km. Delšímu dojezdu elektromobilů napomáhá ještě rekuperace kinetické energie při jízdě z kopce nebo při brzdění. Namísto neužitečného tepla brzd se při ní energie prostřednictvím elektromotoru zpětně ukládá k dalšímu využití. Omezujícím faktorem rychlejšího rozšiřování elektromobilů může být zatím i doba dobíjení baterií. V domácích podmínkách jsou to dlouhé hodiny. Řešením mohou být různé druhy rychlonabíječek, kdy potřebná doba nabití na cca 80 % kapacity baterií klesá na desítky minut. I když vývoj v poslední době ukazuje, že elektromobilita je na vzestupu, který se v následujících letech výrazně zintenzivní, infrastruktura veřejných dobíjecích stanic s rychlonabíjením ještě zdaleka nedosahuje hustoty sítě čerpacích stanic s kapalnými palivy.
Neustálým tlakem na ekologizaci vozidel a zvyšováním nákladů na dosažení emisních limitů u klasických spalovacích motorů bude růst podíl elektrických vozidel v dopravě. Jejich opravdu masivní rozšíření v blízké budoucnosti je podmíněno vývojem a výrobou lehčích, levnějších a výkonnějších baterií a dostatečným a plošným rozšířením dobíjecích míst. Nezanedbatelným samozřejmě bude i vyřešení likvidace dosluhujících baterií a přizpůsobení elektrické rozvodné sítě k většímu výkonu a značnému kolísání odběru v závislosti na množství nabíjených elektromobilů.
I přes některé výhrady k elektromobilům lze jednoznačně konstatovat, že vývoj v dopravě se v nejbližších letech bude ubírat touto cestou. Zákonodárci a městští zastupitelé si proto uvědomují potřebu posilování elektromobility v zájmu čistšího ovzduší jak v rovině legislativní (dotace, dopravní nebo daňové zvýhodnění), tak i v rovině servisní (dobíjecí stanice). Začínají se například prosazovat ekologické pohony v městské hromadné dopravě. Týká se to především výměny dieselových autobusů za elektrická vozidla s tichým a bezemisním provozem. Vzrůstá zájem dopravců o komplexní řešení dobíjení, dodávek elektřiny i optimalizace energetického hospodářství. V individuální dopravě může být podpora a zvýhodňování elektrických aut a kol při jízdě městem určitým chytrým řešením, které se projeví na zvýšení kvality bydlení až v průběhu několika let.
Elektromobilita je zajímavým objektem zájmu i pro energetické společnosti, protože jsou přímo zainteresované na výrobě, přenosu nebo distribuci čisté elektrické energie potřebné pro fungování elektrických pohonů. Stejně jako podporují a budují infrastrukturu transformoven a měníren pro závislá trakční vedení městské hromadné dopravy, angažují se i v službách spojených s rozšiřováním elektromobilů. Především jsou to speciální odběrové tarify a domácí dobíjecí stanice pro uživatele vlastnící elektromobil a budování vlastní uživatelsky přívětivé veřejné sítě dobíjecích stanic. V České republice většinu stanic vlastní největší poskytovatelé elektrické energie, kterými jsou ČEZ, E.ON, PRE a Innogy. Nejčastěji se budují na oblíbených veřejných místech, kde mohou řidiči efektivně využít volný čas během doby nabíjení vozidla. Jsou proto umisťovány do objektů nákupních center nebo do blízkosti restaurací.
Fenomén elektromobility se bude rozvíjet postupně a proto její dopad na distribuční soustavu nemusí být nijak markantní. V ČR je distribuční síť poměrně robustní a postupně se obnovuje, takže na pozvolný nárůst nabíjecích výkonů se dokáže přizpůsobit. Navíc v době chytrých sítí s řízením na straně spotřeby lze dobíjecí výkony rozložit v čase s využitím smart chargingu.
Pro poskytovatele energie nejde jen o prostý prodej elektřiny, ale spíše o komplexní službu. Využívání elektromobilů je teprve v začátcích a i forma služeb s ním spojená se stále ověřuje a upravuje prostřednictvím pilotních projektů. Po jejich vyhodnocení a větším zpřístupnění elektrických vozidel pro široké spektrum obyvatel může postupně začít doba elektrická i v dopravě.
Elektricky poháněná vozidla mají ve srovnání s automobily se spalovacím motorem řadu výhod a jejich používání je výhodné jak pro vlastníka nebo provozovatele, tak i pro lokalitu ve které se elektromobily pohybují.
Výhody dobíjecích stanic Elektromobility ČEZ
Hlavní výhodou elektromobilů je absence jakýchkoliv emisí látek, které jsou zdraví škodlivé. Nedochází v nich ke spalování ropných uhlovodíků jako v klasických motorech, které vypouštějí do ovzduší značné množství CO2, NOx nebo pevných mikročástic. Co se týče uhlíkové stopy, může být u obou typů vozidel srovnatelná nebo výrazně odlišná. To závisí na ekologické čistotě zdroje elektrické energie, kterou je nabíjecí stanice napájena.
Spalovací motor se skládá z mnoha mechanických pohyblivých částí, které při práci produkují hluk a způsobují vibrace celého auta. Naproti tomu elektromotor je prakticky nehlučný a nejvýznamnějším zdrojem zvuku pohybujícího se elektromobilu jsou pneumatiky.
Vzhledem k jednoduchosti elektromotoru je elektromobil takřka bezúdržbový. Neobsahuje olejové náplně, zapalování, spojku nebo převodovku, mechanické brzdy se používají jen minimálně, takže náklady na servis a údržbu elektromobilů jsou výrazně nižší než u klasického automobilu. Nejčastěji se údržba týká výměny opotřebovaných pneumatik.
Elektromobil ujede stejnou vzdálenost jako auto se spalovacím motorem přibližně za třetinu ceny. To je dáno jednak nastavením cen elektřiny a pohonných hmot a též podstatně větší účinností elektromotoru v porovnání s účinností klasického spalovacího motoru. Vzhledem k vyšší pořizovací ceně elektromobilu se nesporná výhoda nízkých provozních nákladů ekonomicky projeví až po najetí několika desítek tisíc kilometrů.
Parkování
Vzhledem k množství parkovacích míst je výstavba nových parkovišť, především v centrech měst, omezená. Když už se povede místo vhodné k parkování najít, měl by se postavit moderní vícepodlažní parkovací dům nebo zapustit parkovací prostory pod zem (pod novou budovu nebo pod náměstí). Trendem chytrých měst by mělo být alespoň částečné odstranění parkujících vozidel z užších ulic starší zástavby, kde znesnadňují průjezd a údržbu komunikací a zabírají místo vhodné pro vybudování cyklostezky, chodníku nebo osázení zeleně. Pohledem turisty – řady parkujících aut určitě nepřidávají na atraktivitě lokality, kde by se člověk chtěl kochat architekturou nebo vnímat genius loci daného místa.
Pro výstavbu nových parkovacích míst se vyplatí přemýšlet o několik let dopředu a systematicky plánovat pronájem nebo koupi pozemků pro nová parkoviště. Jejich realizaci by pak měl v chytrých městech zohledňovat akční plán inteligentního parkování. Preferované vícepodlažní parkovací domy v maximální míře využívají zastavěnou plochu a dají se dobře architektonicky integrovat do stávající zástavby. Důležité je vybavení nových parkovacích míst senzory obsazenosti a data z nich zpracovávat a využívat k navigaci k volným kapacitám prostřednictvím mobilních aplikací. Vzhledem k trendu rozšiřování elektricky poháněných vozidel je rovněž rozumné vybavit některá parkovací místa dobíjecí infrastrukturou.
Chytré technologie jsou využívány i při úpravě stávajících městských parkovacích míst. Vždyť hledáním volného parkovacího místa najezdí řidiči v přeplněné městské aglomeraci zbytečně 3 až 5 km, co se samozřejmě projeví nejen dalším zahuštěním dopravy, ale i množstvím exhalací z výfukových plynů. Informace o obsazenosti parkovacích míst proto mají cenu zlata. Jejich správným zpracováním a propojením pomocí informačních a komunikačních technologií do mobilních aplikací získávají řidiči schopnost rychle najít volné místo k zaparkování svého automobilu co nejblíže cíli. Plošné nasazení takového systému chytrého parkování se již osvědčilo v řadě velkých evropských měst a stává se běžnou technologií i dalších chytrých měst.
Technologie monitoringu obsazenosti parkovacích míst je většinou založena na instalaci podpovrchových nebo povrchových bezdrátových senzorů na každé místo parkoviště. Počasí a mechanickému poškození odolné senzory pracují na principu infračerveného záření nebo elektromagnetické indukce a do centrály posílají informaci (například pomoci internetu věcí IoT) o tom, jestli se momentálně nad nimi nachází nějaký automobil. Jinou perspektivní technologií je využití malých radarových senzorů nepřetržitě sledujících parkovací plochy. On-line detekce přítomnosti aut umožňuje zjistit vytíženost parkovišť v čase a podle ní a dalších preferencí mohou provozovatelé parkovišť průběžně upravovat dobu a podmínky parkování, například podle aktuální dopravní situace ve městě. Pozitivní dopad má instalace senzorů parkování i na platební kázeň parkujících řidičů. Spojením informací o obsazenosti a úhradě za parkování se zefektivňuje dohled i postihování neplatících řidičů. Z praxe je doloženo, že zavedením chytrého parkování se výběr parkovného zvýšil o 100 až 200 %.
Data ze senzorů chytrého parkování tvoří základní vstup pro inteligentní koncová zařízení, sloužící řidičům. Pomocí speciálních webových aplikací, stabilních informačních LED tabulí, ale nejčastěji pomocí mobilních aplikací získávají řidiči potřebné informace o rozmístění volných parkovacích míst (včetně navádění k nim). Speciální aplikace může nabídnout zákazníkům nejen správné parkovací místo, ale umožní jim si dané místo zarezervovat, případně on-line zaplatit nebo si třeba i prodloužit dobu parkování dostupnými elektronickými prostředky. Na základě dat chytrého parkování se mohou řidiči dokonce rozhodnout, zda v určité situaci vyjet do města vlastním autem, využít záchytné parkoviště na okraji města (P+R) a poté pokračovat městkou hromadnou dopravu nebo raději zvolit jinou alternativní dopravu.
Chytrá řešení regulace a tisíce chytrých parkovacích míst tvoří základ moderních parkovacích systémů v předních evropských a světových velkoměstech, jako jsou Londýn, Paříž nebo Barcelona.
V Amsterdamu využívají nejlepší evropský parkovací systém, založený na úplné digitalizaci, vyvážené cenové politice městského stání a současného zvyšování počtu parkovacích míst mimo ulice města. Na každých 100 nových míst v parkovacích domech je zrušeno 33 parkovacích míst v ulicích. Parkovací automaty přijímají jen bezhotovostní platby, půlka plateb probíhá přes mobilní aplikaci. Při placení je nutné zadat registrační značku pro spárování platby s kamerovým systémem čtení značek. Amsterdam nevyužívá žádné zóny rezidentního parkování, ale čím blíže centra města, tím je parkování dražší. Celý systém včetně dopravně správní agendy je plně automatizován.
San Francisco využívá rozsáhlou síť detektorů obsazenosti parkovišť, které informují řidiče o volných parkovacích místech i aktuálních cenách za parkování v dané lokalitě. Ceny parkování na ulicích a v parkovacích domech systém nastavuje podle aktuální poptávky tak, aby byla obsazenost optimální a aby bylo vždy možné najít volné parkovací místo v centrální části města. Podobným směrem jako San Francisco (placené parkování podle poptávky) jdou i další města, například Seattle. Ten nemá žádnou mobilní aplikaci, ale poskytuje data o parkování globálnímu produktu Parkopedia.
Barcelona se zaměřuje na snížení objemu dopravy v centrální části města za současného zvýšení její bezpečnosti a podpory městské cyklistiky. Vsadila na vhodnou tarifikaci parkování, podporu a zvýhodnění rezidentního stání anebo využití časových limitů parkování. Důsledně řešila problémy nelegálního stání a parkování. Aplikování a dodržování nastavených regulací snížilo počet aut v centru o 15 % a o 50 % snížilo nelegální stání.
V českých městech se také řeší problémy parkování, i když jsou projekty spíše v počáteční fázi zjišťování stavu a výběru vhodných technologií.
Z globálních projektů je poměrně zajímavá aplikace ParkMe, představující celosvětovou databázi parkovacích míst. Je v ní zapojeno přes 3000 měst z celého světa. Pomocí aplikace ParkMe si uživatelé mohou vybrat, rezervovat a zaplatit předem parkování v libovolném zapojeném městě.
Další trendem v oblasti parkování je vznik parkovacích aplikací (Rover, Barking) na bázi „Airbnb“, kdy můžete svoje parkovací místo v době nevyužívání nabídnout někomu jinému.
Cyklistika
Základním předpokladem rozvoje městské cyklistiky je vybudování dostatečné sítě cyklostezek, vzájemně spojujících důležité dopravní uzly, jako jsou nádraží, stanice metra, záchytná parkoviště, administrativní a kulturní centra nebo třeba turistické centrum města. Při návrhu a realizaci cyklistických koridorů i úpravě stávajících cyklostezek je nutné brát v úvahu bezpečnost cyklistů. Podle platných zákonů se cyklisté sice mohou pohybovat po veřejných komunikacích nebo ve sdílených pruzích s automobilovou dopravou, ale z hlediska jejich bezpečnosti jsou daleko výhodnější samostatné cyklistické cesty. A k těm by chytrá města měla směřovat. Atraktivitu používání kol v osobní městské dopravě zvyšuje i možnost vjezdu do míst, kam se automobily nedostanou. Typickým takovým místem jsou některé pěší zóny v historických částech měst.
Ruku v ruce s budováním cyklostezek jde výstavba cyklistické infrastruktury umožňující parkování kol. Počínaje moderními stojany architektonicky zakomponovanými do městského mobiliáře, přes vyhrazená zastřešená místa na parkovištích, až po automatizované cyklověže – to jsou místa, kde mohou cyklisté bez obav zanechat svá kola a po nějaké době si je opět vyzvednout na cestu zpět. Současné cyklověže (biketowers) jsou většinou vertikální stavby s instalovanou technologií, sloužící k dočasnému skladování většího množství jízdních kol nejrůznějších typů. Kola jsou ve věžích chráněna před nepřízní počasí, před odcizením a nezabírají zbytečně místo na chodnících a komunikacích. Moderní cyklověže jsou často napojeny na sítě technické infrastruktury a budují se na místech větší koncentrace cílových destinací cyklistů.
Pod stojanem na kolo si mnozí představí jen přiměřeně tvarovanou trubku u kraje chodníku. Ale i z obyčejného stojanu se může stát stojan chytrý, který například rozpozná svou obsazenost a dokáže komunikovat s občany chytrého města. Prostřednictvím mobilní aplikace si pak místo pro své kolo u takového stojanu mohou zarezervovat městští cyklisté.
Velmi perspektivním se v oblasti individuální dopravy chytrých měst jeví systém půjčování veřejných kol (bikesharing). Nejsou to klasické cyklopůjčovny, které jsou určeny spíše na volnočasové aktivity, ale hustá síť rychle dostupných kol a elektrokol, využitelných pro každodenní (i jednosměrnou) mobilitu. Kolo si lze půjčit v jednom místě města, dojet například do centra a tam kolo vrátit do jiného stojanu. Přehled o nejbližším místě půjčení, množství volných kol i navigaci v rámci celé sítě automatizovaných cyklostojanů poskytuje uživatelům z řad stálých obyvatel i turistů přehledná mobilní aplikace. Samozřejmostí je možnost rezervace kola na určitém místě a v určitou dobu. Poplatky za půjčování kol mohou být čistě časové, často se ale doplňují o různé slevy a benefity, například za vrácení kola v méně exponované lokalitě. V rámci propagace nebo prosazování městské cyklistiky mohou být kola půjčována i bezplatně.
V západní Evropě se těší systémy veřejného půjčování kol a propagace městské cyklistiky velké oblibě. Téměř všechna větší města tento způsob dopravy v určité formě nabízejí. Nejdál jsou asi Španělsko, Francie a Nizozemí, používání bicyklů je rozšířené i v severských státech. Příkladem měst s úspěšně fungujícími automatickými půjčovnami městských kol mohou být francouzská města Paříž a Lyon, španělská Barcelona, anglický Londýn nebo německý Mnichov. Obyvatelům i turistickým návštěvníkům tato města nabízejí již tisíce jízdních kol ve stovkách půjčovacích stanic.
Značnou podporu dostává cyklistika také v rakouské Vídni, kde asi půl milionu uživatelů využívá 1,5 tisíce veřejných kol nabízených ve více než stovce stanic se stojany. Systém půjčování kol je zřizovaný samotným městem, přičemž první hodina půjčení není zpoplatněna. V Londýně je k dispozici na 450 stanovištích asi 9 000 kol. O servis všech kol se stará specializovaná firma, která zaručuje, že všechna kola jsou neustále v perfektním stavu.
Veřejné půjčování kol se již stalo samozřejmostí i v Praze. Za podobnou cenu, jako stojí lístek v MHD, si zde lze jednorázově půjčit libovolné ze 450 Rekol. Další bikesharingová služba ofo sází na jednoduchost půjčování kol a volný systém jejich rozmístění po městě. Půjčovna městských kol Homeport je plně automatická, s rozumně nastavenou tarifikací, ale zatím s menší oblastí půjčování.
Smart City 3D – Stahuj zdarma – Svět energie.cz (svetenergie.cz)